شهر دشتک
تاریخ : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394
نویسنده : مهدی دشتکی

دشتک شهری بعداز اردل (استان چهارمحال و بختیاری) است. این شهر در۹۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این شهر با جمعیت بیش از۱۲۰۰۰ نفر بزرگ‌ترین شهر شهرستان اردل بشمار می‌رود.در اطراف این شهر رودخانه دره گرم و دم دره از سرشاخه‌های اصلی کارون جریان دارند. دشتک زادگاه پژمان بختیاری از شاعران نامی کشور می‌باشد.میزان بارندگی دردشتک خیلی زیاد بوده و ارتفاع برف گاه تا ۱٫۵متر هم می‌رسد.اما در سال‌های اخیر میزان بارش کمتر شده‌است. زبان مردم لری بختیاری بوده و اهالی این شهراز دو شاخه اصلی ایل بختیاری یعنی ۷لنگ و ۴ لنگ متشکل گردیده‌اند.البته اکثریت مردم ۷لنگ می‌باشند.

 

از چشمه‌های معرف آن می‌توان به چشمه دولاب-دره بیدها- تیچقا-سیگل-بنیوستان-دره گرم- سرآسیاب پیر- تک تک آب - دره باغ رانام برد.

 

در شرق این شهر دره‌ای بنام دره شور وجود دارد که ابی کاملاًشور در آ«جریان داشته و معدن طبیعی نمک می‌باشد که همه ساله اهالی دشتک و روستاهای همجوار نمک آن را برداشت مینمایند. علاوه بر آن در گذشته سنگهای گچ را از محل مذکور برداشت کرده و با کوره‌های سنتی گچ استحصال می‌کردند. گفته می‌شود در دره مذکور نشانه‌هایی از ذخایر نفتی بدست آمده‌است.

در جنوب شهر رگه عظیمی از شن آماده وجود داشته که از این رگه از چندین روستای سمت شرق دشتک شروع شده و تاکیلومترها به سمت غرب امتداد می‌یابد که کارشناسان میزان آن را بسیار عظیم برآورد کرده‌اند. از محصولات کشاورزی شهر می‌توان به انگور -بادام-گردو-سیب ترش- آلوچه-زردآلو-گندم -جو- عدس- و... اشاره کرد.

File:Dashtakcity.jpg

 

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: شهرستان اردل , دشتک , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید